Słyszeć innych to nie to samo co słuchać innych!
Słyszenie to proces bierny.
Słuchanie to proces aktywny.
3 etapy słuchania:
- odbieranie komunikatu,
- nadawanie znaczenie,
- reagowanie.
3 rodzaje słuchania:
- Poznawcze – ma na celu odebranie konkretnych informacji.
- Oceniające – ma na celu analizowanie odbieranych informacji i formułowanie wniosków.
- Empatyczne – ma na celu wczucie się w sytuację rozmówcy.
W słuchaniu mogą przeszkadzać zakłócenia płynące z zewnątrz, np. szmery lub hałasy. Istotne jest również nastawianie i zachowanie mówiącego i słuchającego, miejsce oraz czas.
4 zasady aktywnego słuchania:
1. Skupienie i koncentracja.
2. Właściwa postawa wykazująca zaangażowanie.
3. Zadawanie pytań oraz odpowiadanie na pytania.
4. Utrzymanie kontaktu wzrokowego.
Techniki aktywnego słuchania:
- Parafraza - powtarzanie własnymi słowami tego, co się usłyszało.
- Klaryfikacja – prośba o wyjaśnienie lub doprecyzowanie.
- Wtrącenia – delikatne włączanie się do wypowiedzi, nieprzybierające formy przerywania.
- Podsumowanie – zamknięcie tematu, potwierdzające wysłuchanie i przyswojenie komunikatu.